2019 augusztus 19 - hétfő

2.4.1.11.24. Benzinmotor 1 (Opel)

Korábban már szó volt arról, hogy Laci készített egy magnézium rudas elektrolizálót (lásd itt). Azonban ezzel nem ér véget a történet, mivel Laci a barátjával együtt kipróbálta egy 20 éves, porlasztós Opel kadetten is, hogy megtudja, elegendő-e a termelt gázmennyiség az autó alapjáraton történő üzemelésére. Az eredményekről olvashatsz a következő sorokban.

Először néhány adat:

  • Az elektrolit 20%-os ecet volt, melynél a hidrogéngáz-termelés 1710 ml/perc volt Laci mérései alapján, mikor viszont várt a mérőedény és az elektrolizáló közötti gázcsap megnyitásával, akkor 2500 ml/perc-et mért.
  • Az Opel motorjának a hengerűrtartalma 1300 cm3.
  • Az elektrolizáló kivezető csövét a következő helyekre dugták be
    – a pillangószelephez
    – a keverőre ( ez a pillangószelep és a légszűrő között van)
    – a szívótorokra, ott volt egy vákuumcső
  • A szívótorok átmérője kb. 50 mm volt, ebbe dugták be a 8 mm átmérőjű
    műanyagcsövet

Eredmény:

A folyamatos alapjárathoz kevés volt a gáz, kb. 2-3 másodpercig ment, majd leállt a motor. De miért?

Kiértékelés:

A hengerek lökettérfogata 1300 cm3, az alapjárati fordulatszám 800 / perc, a szívás ütemben a beszívott keverék feltételezett mennyisége a lökettérfogat 40-70 %-a (vegyünk 70 %-ot), így az 1300 * 0,7 = 910 cm3, a percenkénti üzemanyag szükséglet tehát 400 * 910 = 364000 cm3. 100:1 L/H arányt feltételezve a percenkénti hidrogénszükséglet 364000 / 10 = 36400 ml = 36,4 liter.

Ezzel szemben az elektrolizáló percenként csak 1710 ml hidrogént tudott termelni. Az első pár másodpercben valószínűleg azért tudott beindulni a motor, mivel az elektrolízis folyamata nem a motor indításának pillanatában kezdődött, hanem valamivel korábban, így nagyobb mennyiségű gáz tudott fejlődni (2500 ml/perc), ez táplálta az égést az első 2-3 másodpercben. Mikor azonban a hidrogéntermelés beállt 1710 ml/percre, akkor már lefulladt a motor.

Hogyan lehetséges az, hogy az elméletileg kiszámított 36,4 liter/perc hidrogénszükséglet helyett már 1,71 liter/perc hidrogéngázzal is beindult az autó? Természetesen az a magyarázata, hogy a motor álló helyzetben csak a generátort hajtja, ha viszont az akkumulátor jól fel van töltve, akkor a generátor se jelent nagy terhelést.

Ez viszont azt is jelenti, hogy a folyamatos működéshez alapjáraton nem nagyságrendekkel több hidrogénra van szükség!

A másik érdekessége ennek a kísérletnek, hogy Laciék "szárazon" próbálták meg üzemeltetni az autót, vagyis víz hozzáadása nélkül. Vajon milyen eredményt kaptak volna, ha kis mennyiségű vízpárát is befecskendeznek az égéstérbe? És mi történik akkor, ha túl sok vizet juttatunk a hengerekbe?

Arra szeretnélek bíztatni, hogy Laciékhoz hasonlóan Te is kösd rá az elektrolizálódat az autódra, de még jobb, ha először valamilyen kistérfogatú benzinmotorral kísérletezel (aggregátorral, fűnyíróval, motorkerékpárral stb.). Az eredményeidet oszd meg velünk.

Hozzászólok!

A weblap további használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás