Laci többek között villanyautók javításával foglalkozik. Az itt következő sorokban az ERAD típusú autóról ejt pár szót.
1. ábra. A villanyautó
A motor egyenáramú soros PWM vezérlésű. Fedélzeti akkumulátora 12 voltos. A hajtás kivételével minden erről működik.
A motor hajtását 10 darab 6 V-os, 180 Ah-ás mélykisülésű akkumulátor biztosítja. Összességében 10800 VAh energia áll rendelkezésre. A beépített akkutöltő egy időben és egymástól függetlenül tölti a hajtás és a fedélzeti akkumulátorokat.
A motor differenciálműn keresztül az első kerekeket hajtja, 4:1 arányú áttétellel.
Az autó önsúlya akkumulátorokkal együtt kb. 600 kg.
Az autó fontosabb műszaki adatai:
- Méretei: 1,2×2,2×1,45 m.
- Fordulási sugara: 3,5 m.
- Két személyes.
- Legnagyobb sebessége 45 km/h.
- Készül 4 és 6 kW-os motorral.
- Akkumulátorok töltése 220 V-ról, áramfelvétele 16 A.
2. ábra. A vezérlőegység
A 2. ábrán látható a ZAPI S.P.A. PWM DC motorvezérlő egysége a szükséges relékkel, amelyek az előre-hátra menetet, visszatöltést, fűtést kapcsolják. PC soros vonalon külső számítógéppel is összeköthető a vezérlő.
3. ábra. A motortér
A 3. ábrán látható a motortér kiszerelt akkumulátorokkal és kibontott vezérlőegységgel. Az irányváltást, fűtést, visszatöltést 48 V-os relékkel oldja meg. 350 A-es főáramköri biztosítékok vannak.
A piros kar a főáramkör áramtalanítását végzi.