Farkas A RotoVerterrel egy újabb kísérletet végzett, ezt ismerteti ezen az oldalon. Az előző kísérletét itt láthatod.
A RotoVerter-es kísérletben egy 230 V-os 3 fázisú 3 kW-os motorral kísérleteztem. A bemeneti feszültséget egy szabályozható toroid transzformátorral csökkentettem le kb. 110 V-ra. A kihangolást a RV kapcsolásban úgy végeztem, hogy üresjáratban a motor minél kevesebb áramot vegyen fel.
1. ábra. 3 kW-os motor
Ha a rezonancia közelébe érünk, a csökkenő áramfelvétellel együtt egy érdekes búgó hangot is ad a motor, mivel igen nagy reaktáns áramok kezdenek folyni ilyenkor a rezonáns körben. A "rezgőkör" áramát szoktam mérni egy 5 A-es lágyvasas műszerrel. Ez a képen is látszik. Minél nagyobb körjóságot sikerül elérni, annál nagyobb az áram, és annál kisebb a bemenő teljesítmény.
2. ábra. A 3 kW-os motor kihangolva. A rezgőköri áram 2 A (kb. 270 V a kondikon). Bemenet 110 V, a hálózatból (230 V) felvett áram 390 mA. Ebben benne van a toroid trafó vesztesége is.
A rezonancia ellenőrzése megtörtént oszcilloszkópos méréssel is. Ez esetben a berendezést leválasztó trafóról tápláltam, hogy az oszcilloszkópot földfüggetlenül rá tudjam kötni. Az egyik csatornán a bemeneti feszültséget, a másik csatornára pedig a bemeneti árammal arányos feszültséget lehet látni.
Az áram alakhű méréséhez vagy söntre, vagy áramváltóra van szükségünk. Én az egyszerűség kedvéért egy hall-elemes áramváltót használtam a célra. Típusa CSLA1CD (Honeywell). Ha az árammérő gyűrűn 1 menetet fűzünk át, akkor ±57 A-ig tud mérni. Ha 2 menetet, akkor ennek felét, és így tovább. Ez egy hasznos eszköz, mivel DC áramot is tud mérni. Kapcsoló üzemű alkalmazásokhoz kissé lassú (3 ms a reakcióideje).
3. ábra. Hall elemes áramváltó. 57 A-es, de 6 menet van rajta, így kb. 10 A-es a méréshatára. Típusa Honeywell CSLA1CD
4. ábra. Orosz lágyvasas műszer (rezgőköri áram mérése)
A jelalakoknál látszik, hogy az áram és a feszültség fázisban van. A nem teljesen szinuszos áramfelvétel oka, hogy ez egy többpólusú motor, és a pólusok kissé aszimmetrikusak.
5. ábra. Terheletlen jelalak. A közel szinusz a feszültség, a hullámos az áram. (Ez a pólusok aszimmetriája miatt van.) Bemeneti áram 390 mA (230 V-os oldalon)
Az egyik fotón szándékosan elhangoltam az áramkört, 16 mF-dal kevesebb kondenzátort kötöttem be. Itt jól látszik a fázistolás. Meg is nőtt az áramfelvétele a motornak.
6. ábra. Elvettem 16 mF-ot a rezgőköri kondenzátorból. Egyből látszik, hogy a fázisszög elmászott, reaktáns lett a terhelés.
A motort terhelve az áramfelvétel nő, és az áram alakja inkább trapéz alakot vesz fel, de fázisban marad.
7. ábra. A motor kissé terhelve (ráléptem a tengelyre) az áram trapéz alakú lett és megnőtt, de a rendszer rezonanciában marad, a fázisszög nem mászik el!
8. ábra. Ugyanez, csak az áram nagyobb méréshatárba lett kapcsolva
Az, hogy végül is a hatásfok mennyi, ahhoz a leadott tengelyteljesítményt kell megmérni. Az előző kísérletben (lásd itt) a mosógépmotornál elektronikusan vettem ki a motor rezonáns köréből. Az igazán nyereséges megoldás az (lesz), ha RV üzemmódú motort és RV üzemmódú generátort kötünk össze. Ez esetben – ha minden jól megy – visszacsatolható a rendszer. Ezt közvetlenül nem tehetjük meg, az ún. "egyidejűség" jelensége miatt, de erről majd később…
Még egy fontos megjegyzés!
Ahogy Hektor is állítja a RotoVerter dokumentációjában, nagyobb motor esetén szükség van egy méretesebb indítókondenzátorra, amely kb. háromszorosa a rezonáns kondenzátornak. Enélkül a motor nem indul el, illetve ha kézzel belökjük, akkor nehezen. Induláskor ne lepődjünk meg, ha felvesz 6-10 A-t. Ez normális. Indulás után az indítókondenzátort le kell kapcsolni. Viszont ha inverterről jár a készülék, rövid időre az inverternek ezt az áramot biztosítani kell. A berendezést nem próbáltam úgynevezett "modifikált szinusz" inverterről, csak hálózatról, de a leírás szerint mennie kell róla.
9. ábra. Hegesztő / táp inverter – későbbi projekt. Lehetőség van a motort nagyobb frekvenciáról járatni
Megjegyzés: Ilyen kategóriájú invertert itt lehet a legolcsóbban venni. Kérdés, mi az olcsó. Igen korrekt társaság.