2019 május 27 - hétfő

2.4.1.9. Korróziógátlás

A korrózió problémája sokkal erőteljesebben jelentkezik a hidrogénmotoroknál, mint a benzinmotoroknál. Ennek a megoldásáról olvashatsz ezen az oldalon.

A benzin olyan adalékanyagokat tartalmaz, ami lassítja az égést valamint keni a motort és a kipufogórendszert. A hidrogéngázban nincsenek ilyen adalékanyagok. Amikor elégetjük a hidrogént, vizet kapunk, forró vízpárát, ami a rendszer rozsdásodásához vezet.

A legelső dolog, ami elrozsdásodik, az a kipufogórendszer és benne a hangtompító, a következők a szelepek majd végül a hengerfej következik a dugattyúval és a dugattyúgyűrűkkel. Ennek megakadályozására a rendszerben kisebb változtatásokat kell végrehajtanunk. Azokat az alkatrészeket, melyek rozsdásodásnak vannak kitéve, le kell cserélnünk rozsdamentes acélból készültre vagy kerámiával kell azokat bevonnunk. Az egyszerűbb megoldás az alkatrészek lecserélése rozsdamentes acélból készültekre.

Rozsdamentes acél

A kipufogórendszert nem nehéz rozsdamentes acélcsőből elkészíteni, a szén-monoxid szűrő pedig feleslegessé válik, hiszen a hidrogén égésterméke környezetbarát víz és oxigén. (Megfelelő L/H arány mellett az NOx termelés elhanyagolható.)

A szelepeket sem nehéz rozsdamentes acélból készültre lecserélni.

A gondot a hengerfej, a dugattyú és a dugattyúgyűrű lecserélése jelenthetné, de ezek az alkatrészek önmaguktól megtisztulnak. Ez azonban csak akkor igaz, ha az autódat naponta használod! Ha hosszabb ideig (pár napig) áll az autód, ezek az alkatrészek beragadnak, s akkor bizony az egész motort ki kell cserélned. Ha tudod, hogy nem fogod használni az autódat több mint egy napig, akkor csak hagyd a gázrendszert bekötve és csepegtessél a porlasztóba egy kis olajat, majd járasd néhány percig a motort. Ez biztosítja azt a szükséges kenőanyagot, ami befedi a rozsdásodásra hajlamos felületeket.

A két leggyakrabban használt rozsdamentes acélfajta a 304-es és a 316-os acél. Érdekességképpen megtekintheted az összetételüket is.

304-es
316-os
  Szén   0.08% max.   0.08% max.
  Magnézium   2.00% max.   2.00% max.
  Foszfor   0.045% max.   0.045% max.
  Kén   0.030% max.   0.030% max.
  Szilícium   1.00% max.   1.00% max.
  Króm   18.00-20.00%   16.00-18.00%
  Nikkel   8.00-10.50%   10.00-14.00%
  Molibdén
  2.00-3.00%

Egyik acélfajta sem mágneses és egyik sem keményedik meg a hő hatására. A 304-es acél viszont kevésbé ellenálló a rozsdásodással szemben a 316-os acéllal összehasonlítva, de olcsóbban hozzájuthatsz.

(Bár most nem az elektrolizálóról van szó, de mivel a 316-os acél a különböző kémiai anyagoknak jobban ellenáll, ezért mindenképpen ezt ajánlom az elektrolizáló elektródáinak, ha azokat rozsdamentes acélból kívánod megépíteni.)

A rozsdamentes acélok adatait innét vettem.

Kerámia

Ha nem akarod lecserélni a rozsdásodásnak kitett alkatrészeket, akkor azok vízzel érintkező felületét kerámiával kell bevonnod. Carl Cella a vízautójánál (erről az autóról majd később még szó lesz) "heanium" spray-t használt. A heanium alumínium-oxidot, titánium-oxidot vagy cirkónium-oxidot tartalmaz, attól függően, hogy mi ellen szeretnénk elsősorban védeni a bevont felületet: hő, korrózió és/vagy kopás ellen. Az Interneten különböző helyeken láttam, hogy cégek ipari szinten foglalkoznak kerámia bevonással, de ezek mind külföldön voltak, magyar céget nem találtam. Amennyiben bármit tudsz a termálspray magyarországi elérhetőségéről, akkor arra szeretnélek kérni, hogy az mondd el nekem.

Levélben érdeklődtem a Heany Indrustries Inc.-nél, hogy forgalmaznak-e közönséges flakonban heanium spray-t, de nem jött válasz a levelemre. Valószínűleg csak nagy tételben, ipari célokra árusítanak heaniumot.

A következő oldalakon jópár Általunk és a Térszobrászat olvasói által elvégzett kísérletekről olvashatsz és láthatsz képeket, videókat.

Hozzászólok!

A weblap további használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás