2024 március 19 - kedd

8.31. Kovács Attila: Állandó mágneses kísérletek

Attila az állandó mágnesekkel kísérletezett, ezeket ismerteti ezen az oldalon.

Volt egy pici időm és készítettem hamarjában egy bő 6 éves terv alapján két apróságot mágnesekből.

Sajnálatos módon az elektronikához annyira nem értek, hogy akár csak egy Adams féle egyszerű motort is megcsináljak, így egyelőre csak a motoroknak az alapjait tudom bemutatni, azaz azt, hogy működnek és van létjogosultságuk!

1. kísérlet

8 db SrFe 5*10*20 mm-es lapjára mágnesezett kis mágnest 45 fokonként egymás mellé feltapasztottam egy szőlőzsíros dobozkára, mert ennek az átmérője volt megfelelő a mágnesek méreteihez! (Vót nevetni?) Kezdtem ÉDÉDÉDÉD, majd DÉDÉDÉDÉ.

Smith 8.31. Kovács Attila: Állandó mágneses kísérletek

1. ábra. Smith motor

Ebből lett egy felülről nézve szép mini mágnes torta, amelynek van két pólusa, mint rendesen a mágneseknek, csak ezek mindegyike amolyan deformált pólus a vele szemben 45 fokban álló másik mágnes azonos pólusa miatt!

Ezt a szerkentyűt fagyöngyökre (csapágy gyanánt) állítottam és egy gyűrű mágnessel hajtottam meg, amelynek pólusai merőlegesek az én kis pólusaimra!

Fel-le kellett mozgatni a mágnest egyre csökkenő amplitúdóval és gyorsíthattam, lassíthattam a szerkentyűt!

Szeretném, ha lehetne hozzá elektromágneses hajtást tervezni, ehhez némi segítséget is várok azoktól, akik olvastak már a torzított mágneses terekről, pld. a MINATO féle motor-generátorról!

2. kísérlet

Ez az egyszerű ‘O’ring motor (mert így neveztem el). A fenti szerkentyű előfutára volt anno!

O 8.31. Kovács Attila: Állandó mágneses kísérletek

2. ábra. Az “O” gyűrű mágnes motor

Pörgettem az asztalomon ezeket a hangszóró mágneseket és az egyik valahogy egy pálcikán maradt, nagyjából a felénél támasztva, amikor megforgatva a kezemben a másik gyűrűt, az elkezdett fel-le táncolni-billegni a pálcikán. Kb. 10 cm-re volt egymástól a kettő mágnes és igen meglepődtem!

Gondoltam megpróbálom én ezt fordítva is… és működött!

Viszont nem tudtam rögzíteni a mágnesre nem mágneses tengelyt, így gondoltam egyet és két gyűrűt vonzásban össze rágógumiztam és középre betettem egy pálcikatengelyt kihegyezve, majd becelluxoztam.

Bármilyen hihetetlen, azt vettem észre, hogy ez a formula sokkal könnyebben és jobban működött, mint a szimpla gyűrű mágneses verzió!

Erre a kérdésre azóta sem találtam magyarázatot, viszont a videón ezt is bemutatom működés közben!

Szeretném felhívni mindenki figyelmét, hogy az információk szabadon felhasználhatóak! Nincs szabadalmi oltalom és én nem is fogom beadni, max. akkor, ha lesz belőle elektromosan is működő példány, de akkor is csak mint fél feltaláló szeretnék megjelenni!

A videó linkje itt található!

Mindkét motor aktiválható egyszerű mágnesekkel is, de a gyűrű mágnes a geometriája miatt jobban használható jelenleg.

Sajna szerszámaim és lágyvas anyag készlethiány miatt itthon kivitelezhetetlen, de hátha valakinek sikerül pl. leutánozva az egyenlőszárú háromszöget oldalra fordítva. Magyarul egy 45 fokos idomot készíteni egy mágnesre, illetve ennek a dőlésszögnek a változtatásával megfigyelni az aktiválhatóságot!

A Smith motornál a deformált pólusoknál levő mágnesek egymáshoz viszonyított szögével is érdemes játszani, pl. úgy, hogy a torzított pólus a gyűrű érintője mentén tartson kifelé, ne pedig a középpontból!

Sejtem az eredményt: a forgás elindulásának az irányát állandósítani lehet, ami azt jelenti, hogy minden esetben ugyanarra fog elindulni a rotor. Ráadásul a csúcsban koncentrálódó mágnesesség tovább javítja a szerkezet hatásfokát.

Miután ezek a kísérletek megvalósultak, jöhetnek az elektromágneses kísérletek a legoptimálisabbnak ítélt lágyvas alakkal!

Hozzáteszem ezt szinte minden motornál alkalmazni kellene, mert NŐ a hatásfok! Egy egyszerű Adams féle motornál is, ha a mágnest vagy az elektromágnest ferdén helyeznénk el, illetve az elektromágnes hegyét szögben megköszörülnénk, akkor nagyobb lenne a hatásfok!

Saját véleményem, hogy a korong mágneses Adams motor némileg zsákutca ebből a szempontból, mert nagyon megváltoznak a geometriai viszonyok! Szerintem négyzet alapú mágnesekkel és köszörült hasábból készült elektromágnes sokkal hatékonyabb lenne!

Akinek van némi szaktudása és pénze, megtehetné, hogy ezeket az elektromágneseket körben elhelyezze és normál mágneses rotort is forgathatna egyszerűen azzal, hogy áramot ad rá néha, de kiterítve ez már mágnes ágyú illetve vasút stb. lehetne.

3. kísérlet

Tudom, elmebeteg ötletnek számítanak ezek, de az itt látható videón egy kisautót gurítok messzire egyszerűen, ferdén elhelyezett mágnesek segítségével!

Két és fél éves kisfiam nagyon élvezte a játékot, pedig nem az! Ugyanezt elektromágnessel is meg lehet csinálni! És ha két ilyen mágnessort egymással ellentéte irányban egy szerkezetbe építünk, akkor egy olyan alternáló (oda-vissza mozgásra képes szerkezetet kapunk, amihez se sűrített levegő, se nagy energiabefektetés nem kell!

Megint csak egy saját vélemény, (hogy ne essen senki a torkomnak), hogy nem mindig a legbonyolultabb beállításokat kell finomítani! Gondoljatok csak bele! Az effektusra is a legegyszerűbb módon, talán véletlenül jön rá az ember, de ha valaki több kilowattot tud a generátorából kivenni, akkor az sem lehet bonyolultabb!

Persze a beállítások is fontos részei egy ilyen rendszernek, de ha nem lenne egy egyszerű “segítő” formula/ötlet, akkor hiába állítgatjuk a többi paramétert!

4. kísérlet

Egy alapkisérletet is elvégeztem, de igazából nem volt kérdéses a végeredmény, mert már láttam máshol, máshogyan, de az én elgondolásomnak és egyéb motoroknak is egy alapesetéről, azaz a mágneses instabilitásról szól! Sokak talán eddig kételkedtek, ezért készítettem el a videókat, s talán ezek vezethetnek a további elgondolások megértéséhez.

Az első videón egyenes mágnes a cd-n (némi gyurma ragasztó ellensúlyként) és vele szemben a kisautón taszító pólussal egy 45 fokban elhelyezett mágnes.

A rotor mágnes bal oldalától a jobb oldala felé váltogatva, innen-onnan közelítettem, hol lassan, hol gyorsan a ferde mágnest és mindig egyirányba tért ki a rotor. Ez csak akkor fordult meg, amikor már a jobb oldali sarkán túlról próbáltam elindítani. Tehát egyirányúvá teszi a forgást a ferdén elhelyezett mágnes!

A második videón pedig megfordítottam a helyzetet, csak a rend kedvéért! Tökéletesen ugyanazt produkálta a szerkezet, tehát mindegy, hogy a rotor, vagy az aktiváló mágnes van megdöntve!

Azt hiszem jól kiengedtem magamból a többéves hallgatásom alatt felgyülemlett gőzt!

A legjobbakat kívánom!

Kovács Attila

Hozzászólok!

A weblap további használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás